Disse skriver så jeg får lyst til å lese

På nett er det haugevis av nettsider som konkurrerer om oppmerksomheten vår. Hva er det som gjør vi klikker oss ut av noen, men blir værende på andre?

To bloggere jeg har fulgt litt med på de siste årene er Isabel Raad og Kristine Ullebø. Begge bloggerne har gjort det godt på nett og har flere tusen lesere. Men hvilke grep er det som trekker oss til dem? Det skal vi se nærmere på i dag!

Hvordan skrive godt for nett? Photo by Jess Bailey Designs on Pexels.com

Isabel Raad

https://www.instagram.com/p/CFRUl_hjtwq/
Bildet er hentet fra Se og Hør sin instagramkonto, da Raads personlige instagramkonto er lukket.

Vi starter med Raad, som er en av Norges mest leste bloggere på plattformen blogg.no, med omtrent 30 000 daglige lesere. Raad blogger blant annet om mote, tanker og hverdagsliv.

Formmessig tar Raad i bruk titler som vekker interesse, men samtidig henviser til tekstens innhold. Eksempler på dette er En dårlig nyhet, men et bedre humør og En brutalt ærlig oppdatering. I følge Nina Furu2 er dette såkalte push-titler som gjør oss nysgjerrige på teksten.

Jeg har selv lurt på hvorfor jeg føler et behov for å klikke på disse titlene, og ble overrasket av å lese at det faktisk kan forklares psykologisk! Det dannes et såkalt nysgjerrighetsgap, som er et gap mellom det vi vet og det vi trenger å vite for at tittelen skal gi mening. Et nysgjerrighetsgap er psykologisk ubehagelig, og vi klikker på saken for å fjerne ubehaget.

Push-overskrifter et godt virkemiddel for å hente lesere fra forsiden av blogg.no eller ved deling av innlegg i sosiale medier. Det er imidlertid viktig at teksten lever opp til det tittelen lover. Hvis ikke kan det føre til avstøtning, som vil si at vi raskt klikker oss ut igjen.

Raad skriver forholdsvis korte avsnitt, noe som i følge Furu2 gjør teksten lettere å lese fordi man forholder seg til mindre tekstmengder om gangen.

Noen ganger settes teksten opp som punktlister, som for eksempel i innlegget 11 tanker på en tirsdag. Dette gir den samme effekten som korte avsnitt, og tilfører i følge Geir Christian Johannesen1 også et visuelt brudd. Også bilder skaper fine visuelle brudd i teksten.

Kristine Ullebø

Ullebø blogget tidligere på plattformen blogg.no men har nå gått over til et selvstendig domene. Hun skriver blant annet om mote, litteratur, hverdagsliv og tanker.

Ullebø sine titler er enklere og mindre nysgjerrighetsskapende, som for eksempel 2021 og Outfit. Ettersom bloggen ligger på et selvstendig domene vil nok leserne klikke seg inn uavhengig av overskrift.

Ullebø bruker også ofte korte avsnitt, og inkluderer skildringer og refleksjoner i stor grad i tekstene. Innholdsmessig liker jeg dette godt, da det ofte fører til personlig refleksjon – og jeg sitter igjen med noe mer etter å ha lest teksten.

Ved hjelp av bilder skapes det pusterom, men også ofte en visuell tilnærming til det som blir skrevet om.

Jeg skulle gjerne skrevet mer om dette, men ordgrensa stopper meg (som vanlig, hehe). For grundigere lesning, sjekk gjerne ut kildene!

Innlegget er skrevet med utgangspunkt i: 1Geir Christian Johannessen sitt blogginnlegg 9 tips for at folk skal lese som peker på de formmessige grep og begrunner disse. 2Nina Furu (2017) sitt kapittel Markedsføring og kommunikasjon på nett, som også ser på noen av de samme formmessige grepene, og utdyper dette med titler, nysgjerrighetssgap og avstøtning.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s